zamknij         x
Serwis www.conradfestival.pl używa plików cookies zgodnie z opisaną polityką prywatności. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na użycie plików cookies.


Andrzej Sosnowski

« wstecz
 

Poeta, prozaik, eseista, tłumacz (m.in. takich autorów jak Ezra Pound, John Ashbery, Elizabeth Bishop, John Cage, Ronald Firbank, Harry Mathews), redaktor Literatury na Świecie. Ukończył anglistykę na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie przez wiele lat pracował jako wykładowca literatury amerykańskiej. Laureat nagród im. Kazimiery Iłłakowiczówny za najlepszy debiut poetycki 1992 roku, Kościelskich (1997), miesięcznika Odra za całokształt twórczości (1998), Fundacji Kultury (1994 i 1999), nominowany do Nagrody Nike (1997 i 2008), nominowany do Gdyńskiej Nagrody Literackiej. Laureat pierwszej edycji Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius (2008). Wydał następujące tomiki wierszy: Życie na Korei (1992), Sezon na Helu (1994), Oceany (1996), Cover (1997), Stancje (1997), Zoom (2000), Taxi (2003), Gdzie koniec tęczy nie dotyka ziemi (2005), Po tęczy (2007), Pozytywki i marienbadki 1987 – 2007 (2007), Poems (2010) czy Sylwetki i cienie (2012). Na swoim koncie ma również utwory prozatorskie (Nouvelles impressions d’Amerique z 1994 Konwój. Opera z 1999) oraz zbiór impresji i szkiców krytycznych z lat 1991 – 2003 pt. Najryzykowniej (2007). Poezja Andrzeja Sosnowskiego, posługująca się wielowarstwową metaforyką, uważana jest powszechnie przez krytyków za unikalne zjawisko we współczesnej polskiej literaturze. Sosnowski stawia swe wiersze poza repertuarem sprawdzonych mądrości i utartych znaczeń. Niweczy również spoistość pojęć fikcji, snu i jawy, także nicości. Ważną cechą tej poezji jest zawarta w niej świadomość, że wszelki byt jawi się człowiekowi nie bezpośrednio, lecz w stanie połowicznej fikcyjności. Jego poezja stanowi osobne, niezwykle bogate i wymagające zjawisko we współczesnej poezji polskiej.


fot. Danuta Węgiel

Wyszukaj w serwisie

newsletter

 
 


Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego